Utvikling av reiselivsproduktet Cruise & Hike i Modalen 

Prosjektet er et samarbeid mellom iModalen AS, Norway Mountain Guides og Rødne Fjord Cruise. Vi, de involverte aktørene, har i løpet av vinteren og våren hatt mange møter for å finne en felles plattform å jobbe ut fra, og vi ser at det lar seg gjøre å komme i gang med fase 1 av prosjektet denne sommeren. Denne fasen er direkte linket til produktkombinasjonen fjordcruise fra Bergen med guidet tur til Slottet og lokalmatopplevelse i Modalen, med retur samme dag. 

Den videre målsetningen med prosjektet i kommende sesonger er å koble fjordcruiset med andre produktpakker i Modalen, flere lokale aktiviteter, mat og overnatting. Det er også aktuelt på sikt å knytte fjordcruiset til andre lokalsamfunn langs Osterfjorden. Dette avhenger av et tettere samarbeid mellom reiselivsklyngene i kommunene Modalen og Osterøy og Rødne Fjord Cruise. Erfaringene fra denne pilotsesongen vil kunne gi oss noen svar på om vi treffer med produkttilbudet, om vi finner riktig målgruppe og om det er utsikter til økonomisk bærekraft i tilbudet. 

Om samarbeidet: 

iModalen AS startet arbeidet med å samle reiselivsbedriftene i Modalen og utvikle kommunen som attraktivt reiselivsmål. Vi fikk god drahjelp fra Næringsfondet i Modalen den gang, og vi har blant annet utarbeidet en samlende visuell profil og en god, tospråklig nettside. Deler av midlene vi mottok i 2019 bruker vi inn i dette prosjektet ved å stille med prosjektleder i 20 % stilling for å ivareta iModalen sine interesser gjennom hele løpet. 

Navet i prosjektet er at vi får en direkte båtrute fra Bergen sentrum til Mo sentrum. iModalen har også tidligere, sammen med flere andre aktører langs Osterfjorden, jobbet for å etablert et slikt båttilbud fra Bergen, men dette har vist seg å ikke være enkelt. Tilbyderne har blant annet etterlyst konkrete aktiviteter i land til kundene. I vinter kom vi så i kontakt med Frank Barmen i Norway Mountain Guides, en etablert tilbyder av hiking-opplevelser på Vestlandet. Hans selskap har det siste året lagt ned mye arbeid med å vurdere turstier i nærheten av Mo sentrum, og er begeistret for mulighetene. Han tok tidlig initiativ og kontaktet Rødne Fjord Cruise, som har tro på at produktet Cruise & Hike kan treffe et større marked bra. I de områdene Norway Mountain Guides har aktivitet, ligger den lokale forankringen i bunn, og vi i iModalen har fått en god relasjon til selskapet, og har stor tro på samarbeidet vårt. 

I løpet av denne oppstartssesongen skal vi sammen få alle bitene i samarbeidet til å gå sammen. Det innebærer mye kommunikasjon/møter og avklaringer mellom de ulike tjenesteleverandørene, markedsføring, tekniske løsninger m.m. Vi skal også skaffe oss erfaringer ved å besøke et sammenlignbart samarbeidsprodukt i Stavangerregionen, og lære av deres suksess og hva som eventuelt har skapt problemer. I denne sesongens driftsperiode fra juli til september/oktober skal vi gjøre oss viktige erfaringer om hvordan infrastrukturen fungerer når gjestene kommer. For produktpakker er alltid et puslespill; riktige personer må levere til rett tid – fra bestilling, betaling, transporten inn til Mo og internt i Modalen, guiding, levering av måltider. Og det er andre forhold som sti-standard, lengde på turen, om vi treffer med mattilbudet, tilgang til toalettfasiliteter til rett tid, hvordan markedsføringen treffer, hvilke informasjonspunkter kundene bruker osv. som også må vurderes. De første testturene skal settes opp medio juli, og vi forventer flest nordmenn på disse turene, men vi strekker testturene helt til første helga i oktober for å se om vi treffer det internasjonale markedet i løpet av høsten, nå som det virker som om verden er i ferd med å åpne seg litt igjen. Vi ønsker i tillegg å undersøke muligheter for tilleggssalg til kundene som kommer, her blir blant annet nærbutikken, kafé/restaurant og tilbud i Bryggjeslottet viktig. Koordinering av salg av lokalvarer på kaien og/eller i Sognafloren/Låvebakeriet med de dagene båten legger til kai, er aktuelt. 

Prosjektet har vi lagt opp på følgende måte: 

Norway Mountain Guides skal være prosjektets hovedkoordinator som binder sammen de ulike oppgavene og samarbeidsaktørene. Frank Barmen i NMG har allerede lagt inn betydelig med innsats i prosjektet og over tid vist vilje til å satse på dette produktet. Med arbeidstimer og direkte kostnader har han fra 2019 og til d.d. brukt rundt kr 100 000 på prosjektet. iModalen har engasjert Liv-Anne Aanesen som prosjektleder i 20 % for perioden juni–oktober. Hun skal jobbe tett på koordinatoren, delta på møter og sørge for at prosjektet forankres i vårt miljø. Denne stillingen er ikke del av søknadens budsjett, med unntak av bedriftsbesøket hos Outdoor Life Norway. Rødne Fjord Cruise legger i potten et kalkulert tap som følge av at 11 seter må stå tomme på alle testturene for at hiking-delen skal kunne gjennomføres. Dette utgjør et inntektstap for Rødne på et sted mellom kr 34 000 og 64 000. Dette bildet mener vi at tydelig viser de ulike aktørenes vilje til å satse på dette prosjektet. 

VisitBergen blir vår hovedkanal ut mot markedet. De inngår ikke som en samarbeidspart, men de har takket ja til å bidra på felles møter for å utvikle produktet. Vi kommer i tillegg til å bruke markedsføring gjennom egne nettsider og i sosiale medier som Instagram og Facebook. I tillegg trenger vi tekniske tjenester for å være rigget for salg og markedsføring av produktet fra våre egne nettsider. 

Så hva ser vi for oss at prosjektet vil bety for reiselivet i Modalen og generelt for Modalen som samfunn? 

Denne sesongen kalkulerer vi med underskudd, siden vi gjennomfører alle testturene uten en nedre deltakergrense (for detaljer om budsjettet, se fliken Budsjett pilot 2021 i det vedlagte regnearket). Men hvis vi klarer å etablere et godt produkt gjennom Cruise & Hike-prosjektet, vil det i en normalsesong mai–september med 10 deltakere per tur/2 x ukentlig gi et bra overskudd for de involverte partene. For iModalen sin del gjelder dette guide-tjenester og matleveranser som tilbys. Disse tallene innebærer 240 personer i land i Mo sentrum per sesong, og et forsiktig anslag er at de legger igjen kr 150 i snitt på butikk/restaurant/andre tilleggsprodukter (se fliken Potensielle inntekter 2021-2022 i det vedlagte regnearket). 

Den videre utviklingen med salg av andre pakker med utgangspunkt i cruise fra Bergen sentrum, vil skape nye muligheter for flere av reiselivsaktørene i Modalen (overnatting, andre aktiviteter, måltider, Bryggjeslottet). Tallene vi ser for oss er i størrelsesorden kr 300 000, og altså ikke veldig høye, men likevel et stort løft for de lokale bedriftene. For oss er det avgjørende å være nøktern i utviklingen av Modalen som reiselivsdestinasjon. Vi skal ikke selge mer enn vi kan innfri med kvalitet. Vi ønsker at Modalen skal ha et omdømme som et sted å besøke uten trengsel, med unike naturkvaliteter og gode opplevelser. 

Langs Osterfjorden har vi flere lokalsamfunn med samme profil som Modalen: vi har enkel tilkomst sjøveien, de aller beste naturkvalitetene og en spennende kulturhistorie, og samtidig er vi små samfunn som ikke egner seg for – eller ønsker – masseturisme. Med Bergen som nabo og turistmagnet, tror vi at kundegrunnlaget for dagsturer ut av byen absolutt er til stede, og ved å komme på markedet med varierte og gode produktpakker flere steder i vår region, tror vi at reiselivet i Osterfjorden kan finne det nivået vi ønsker: mer aktivitet, økt lønnsomhet, flere arbeidsplasser innen reiselivet og besøksnæringen, uten at det går på bekostning av de gode kvalitetene i lokalsamfunnene våre. 

Det blir derfor også viktig for oss å kartlegge hvordan den økte aktiviteten oppleves for dem som lever og bor i Modalen. Vi kommer derfor til å inkludere innspill fra innbyggerne i Modalen når vi skal evaluere prosjektet: hvordan opplever folk som bor her at båten legger til kai og økningen av besøkende? Er det positivt eller en belastning? Evalueringen etter endt testperiode vil også inneholde tilbakemelding fra deltakerne på turene samt våre (samarbeidspartenes) vurderinger av gjennomføringen.